У 2025 році системи платних доріг у Чехії та Словаччині зазнали суттєвих змін, які торкнулися як вартості віньєток, так і механізмів контролю за їх використанням. Розглянемо детально всі нововведення та їх вплив на водіїв.
Чехія: цифровізація та підвищення тарифів
Нові тарифи на електронні віньєтки
З 1 січня 2025 року у Чехії діють наступні тарифи на електронні ческі віньєтки:
- Річна віньєтка: 2440 крон
- 30-денна віньєтка: 460 крон
- 10-денна віньєтка: 290 крон
- 1-денна віньєтка: 210 крон
Ціна не включає ПДВ та сервісний збір.
Купити віньєтку Чехія можна через інтернет-портал electronic-vignette.cz (є українськаверсія) або в автоматах самообслуговування на кордоні.
Підвищення цін склало в середньому 10% у порівнянні з 2024 роком. За словами представників Міністерства транспорту Чехії, це необхідно для підтримання якості дорожньої інфраструктури та розвитку системи електронного контролю.
Система штрафів
У Чехії діє сувора система штрафів за відсутність чинної віньєтки:
- Штраф при негайній оплаті на місці: 5000 крон (близько 205 євро)
- У разі адміністративного розгляду: до 20000 крон (близько 820 євро)
- За підробку віньєтки: до 100000 крон (близько 4100 євро) або кримінальна відповідальність
Словаччина: нова електронна система
Оновлені тарифи 2025
У Словаччині також змінилися тарифи на віньєтки:
- Річна віньєтка: 90 євро
- Місячна віньєтка: 17,10 євро
- 10-денна віньєтка: 10,80 євро
- 1-денна віньєтка: 8,10 євро
Ціна не включає ПДВ та сервісний збір.
Купити словацьку віньєтку онлайн можна через інтернет-портал sk-digital-vignette.com (є українськаверсія) або в автоматах самообслуговування на кордоні.
Особливості системи контролю
У 2025 році Словаччина завершила модернізацію системи автоматичного контролю. Встановлено понад 200 нових камер, які можуть зчитувати номери автомобілів у русі та перевіряти наявність чинної віньєтки.
Думка експертів
Мартін Новотни, провідний аналітик транспортного сектору Центральноєвропейського інституту економічних досліджень, коментує:
«Підвищення цін на віньєтки в 2025 році було очікуваним кроком, враховуючи загальну економічну ситуацію та необхідність підтримання якості дорожньої інфраструктури. Варто зазначити, що обидві країни інвестують значні кошти у цифровізацію систем контролю, що у довгостроковій перспективі має спростити використання платних доріг для сумлінних водіїв і ускладнити життя порушникам.»
Іван Горак, консультант з питань транспорту, додає:
«Нововведення дозволяють забезпечити прозорість системи збору коштів. Разом з тим, водії повинні розуміти, що дотримання правил стає обов’язковою умовою для безперешкодного пересування дорогами Європи.»
Особистий досвід водіїв
Олександр Петров, далекобійник з 15-річним стажем, ділиться враженнями:
«Я регулярно їжджу маршрутом Україна-Німеччина через Чехію і Словаччину. Нова електронна система значно спростила життя. Раніше доводилося зупинятися на кордоні, шукати пункти продажу віньєток. Тепер усе роблю через додаток — швидко та зручно. Так, ціни зросли, але економія часу і відсутність паперової тяганини того варті. Особливо зручно, що система сама нагадує про скоре завершення терміну дії віньєтки.»
Практичні рекомендації для водіїв
- Завчасно плануйте маршрут і перевіряйте, які ділянки доріг є платними.
- Використовуйте офіційні сайти та додатки для придбання віньєток.
- Зберігайте підтвердження покупки віньєтки.
- Налаштуйте SMS-сповіщення про строки дії віньєтки.
Перспективи розвитку
Обоє країн планують подальший розвиток систем платних доріг. У планах на 2025–2026 роки:
- Впровадження єдиної системи оплати для обох країн.
- Розширення мережі платних доріг.
- Введення додаткових знижок для екологічного транспорту.
- Інтеграція з системами інших країн ЄС.
Зміни у системах платних доріг Чехії та Словаччини у 2025 році відображають загальноєвропейську тенденцію до цифровізації транспортної інфраструктури. Незважаючи на підвищення цін, покращення якості сервісу та спрощення процедур роблять використання платних доріг більш зручним для водіїв. Строга система штрафів і сучасні методи контролю сприяють підвищенню зібраності платежів та, як наслідок, покращенню якості дорожньої мережі.